CDIO Regional Conference in Delft 25/26 Januari 2016

Op 25 en 26 januari 2016 vond de CDIO regional conference plaats met het Thema “Inventing Tommorrows’ Engineering Education”  georganiseerd door het 3TU Centre for Engineering Education in samenwerking met de Haagse Hogeschool.  CDIO is een wereldwijde organisatie die zich bezighoud met Engineering Education. Haar missie:
CDIO is based on a commonly shared premise that engineering graduates should be able to: Conceive – Design — Implement — Operate 
complex value-added engineering systems in a modern team-based engineering environment to create systems and products.
Er waren ongeveer 120 aanwezigen vanuit heel Europa (frankrijk, rusland, scandinavie en Nederland en vast nog meer). De Key notes gaven vooral vanuit een ingenieurs perspectief zicht op verandering in de wereld en de noodzaak om het ingenieurs onderwijs daarop aan te passen.  Zo gaf Govert Hamers van van der Lande industries onder andere aan dat team-work, creative problem solving en multicultural skills kern vaardigheden zijn om in de huidige complexe ingenieurswereld te kunnen functioneren, Prof.Sabine Jeschke van RWTH Aachen gaf inzicht in de 4e economische revolutie.
Ja u had de 3e ook gemist, dat gaat over de informatie technologie, de vierde gaat over het in hoog tempo SMART worden van onze directe omgeving met zelfrijdende auto,s, smart cities, smart houses en nog veel meer. In de toekomst hoeft u nergens meer over na te denken, want dat heeft de ondernemende ingenieur met veel kennis van de verwerking van big data, het bouwen van complexe software en de bijbehorende meer traditionele mechanische middelen al lang gedaan. Prof. Jeroen van den Hove  liet zien dat er nog wel wat ethische haken en ogen zitten aan complexe ingenieurs ontwerpen, waarbij een groot aantal morele waarden dienen te worden overwogen om acceptabel te zijn in een nieuwe 4.0 maatschappij. Denk aan duurzaamheid, veiligheid, privacy en nog veel meer.
Gelukkig was Yvonne Sark van Young works er voor een opbeurend kijkje in de trends van de jeugd.  Zij liet zien dat het CDIO acronym aangepast dient te worden aan de jeugd van  Conceive naar _ Connect,  Design naar – Dream and Do, Implement  naar– Involve and Organise  naar – Open Mindedness.  De kans dat er iets in beweging komt bij de student is op deze manier vast geborgd. Haar advies aan ouders en leerkrachten van nu,  behoud de aandacht voor autonomie, assertiviteit en creativiteit, maar zorg voor iets meer discipline en drive voor een beter resultaat.
Naast deze inspirerende key notes waren er actieve parrelle sessie op de kern thema’s van het Centre for Engineering Education; waaronder  bijv. multi-interdisciplinaire team work, blended leren, wiskunde onderwijs en virtual labs. Meer over deze conferentie kun je vinden op de CDIO site http://www.cdio.org/node/6216 en/of https://www.3tu.nl/cee/en/events/cdio_conference/
Renate Klaassen
3TU –CEE –TUD coördinator

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Plaats een reactie

We gebruiken functionele cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt. Meer lezen