“Het gaat uiteindelijk om het contact met mensen” een interview met Harry van de Wouw

Harry van de Wouw is een begrip binnen het EHON en de SOP. Velen zullen hem kennen als een trouw bezoeker van de SOP-bijeenkomsten. Al sinds 1992 is hij betrokken bij de SOP. In de reeks “Interviews met ervaren docentenopleiders” kan hij dan ook niet ontbreken. Voor deze tweede editie sprak Wiebe Dijkstra (TU Delft) met Harry op 13 mei jl. Door de coronaperikelen helaas niet in Eindhoven, maar via Skype.

Contact met mensen

“Contact met mensen”. Dat is het antwoord op de vraag waar Harry het meest enthousiast van wordt in zijn werk. “Alle docenten zijn anders en alle mensen zijn anders. De cursussen die ik geef zijn vergelijkbaar, maar toch elke keer weer anders. Het gaat uiteindelijk om het contact met mensen.”  Harry is een van de docententrainers van de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is zijn hele werkzame leven bezig met het helpen van docenten om hun onderwijs te verbeteren. Na de opleiding onderwijspsychologie aan de Universiteit van Tilburg heeft hij bij verschillende universiteiten als docentopleider gewerkt. Hierbij heeft het contact met mensen bij Harry altijd voorop gestaan.

In zijn vrije tijd speelt Harry graag badminton. Helaas is dit door corona tijdelijk niet mogelijk. In plaats daarvan kweekt hij cactussen en werkt Harry graag in de tuin. Wanneer de corona-crisis weer beslecht is, is hij ook van plan om weer regelmatig bij zijn kleinkinderen in Utrecht op bezoek te gaan. 

Verplichte onderwijsvernieuwing

De afgelopen coronatijd staat voor Harry symbool voor een trend die al langer in het hoger onderwijs aan de gang is. “Corona is een sublimatie van wat er de afgelopen jaren bezig is, namelijk de opkomst van blended onderwijs. Het is een hype waar zowel positieve kanten aan zitten als kanten die overdreven zijn. Er worden alternatieven gezocht voor iets wat zonder computer en afstandsonderwijs ook prima kan. Blended is prima als het een goed middel is, maar het moet niet een doel worden.” Harry stoort zich aan het feit dat onderwijsvernieuwingen vaak niet gebaseerd zijn op wetenschappelijke inzichten, maar gedragen worden door een aantal enthousiastelingen die een vernieuwing goed weten te verkopen. Dat Harry de voorkeur heeft voor goed en gedegen onderwijs dat niet op hypes is gebaseerd, blijkt ook uit de quote die hij later in het gesprek aanhaalt:

Een netwerk met een meerwaarde

Sinds 1993 is Harry actief binnen de SOP. Toen hij bij de Universiteit Twente aan de slag ging, nam de toenmalige SOP-voorzitter, Erik Smuling, hem mee naar de bijeenkomsten. Sindsdien is hij niet meer weg gegaan. De grootste meerwaarde die Harry in al die jaren heeft gevonden in het netwerk, is dat we met vakgenoten onder elkaar zijn. “Binnen de SOP worden er veel bevindingen en uitvindingen met elkaar gedeeld. Hierdoor kunnen we van elkaars successen en mislukkingen leren”. 

Harry heeft de mooiste herinneringen aan de SOP-tweedaagses. “De leukste momenten zijn de avonden van de eerste dag. Dan ga je samen uit eten en dan komen de dingen op tafel die niet op de agenda staan.” Naast deze mooie herinneringen zijn er ook droevige gebeurtenissen geweest. De meest indrukwekkende gebeurtenis vond Harry het afscheid van Dhyan Peeters. Dhyan is een aantal jaren voorzitter geweest van de SOP en het EHON. Nadat ze zich als voorzitter had teruggetrokken is ze na een jaar overleden. Dit heeft diepe indruk gemaakt.  

Designing Courses & Projects (TEACH310) door van de Wouw, training voor TU/e personeel door Department for Personnel & Organization DPO

Toekomst van de docentopleider

Hoe de toekomst van de docentopleider eruit ziet vindt Harry lastig te voorspellen. “Als ik zie wat er in de coronatijd gebeurt (alles wordt online en blended), dan denk ik dat dit een langdurige impact kan hebben. Ik hoop het niet. Ik wil als docentopleider naast de docent staan en dat is online lastiger.” Wat Harry belangrijk vindt is dat er nog steeds de BKO (Basiskwalificatie Onderwijs) is. Het docentschap wordt nog steeds erkend als vak. De docentenopleiders blijven dus hard nodig. Daarbij is het ontwikkeltraject voor docentopleiders ook een goede ontwikkeling. Waar we wel rekening mee moeten houden is dat het vak van docent erg kan veranderen. Hier moeten we als docentopleiders wel rekening mee houden. 

Het EHON-ontwikkeltraject voor docentopleiders is een traject waarbij docentopleiders samen met collega’s reflecteren op de competenties van de docentenopleider. Dit traject wordt begeleid door ervaren docentopleiders en bestaat uit intervisiebijeenkomsten, een coachgesprek en de ontwikkeling van een portfolio. Dit traject wordt een keer per jaar aangeboden.

Toekomst van het EHON

In de afgelopen 10 jaar heeft Harry het EHON en de SOP zien veranderen. Waar de SOP in het begin meer deed aan kennisontwikkeling, is de nadruk nu meer komen te liggen op netwerken en evenementen. Hierbij is de SOP in de loop der jaren ook gegroeid. Waar in het begin 20 mensen naar een bijeenkomst kwamen, kunnen het er nu meer dan 50 zijn. “De uitdaging is om deze groei ook te gebruiken. Hoe zorg je ervoor dat de mensen de SOP niet alleen zien als een club waar ze iets kunnen halen, maar ook iets kunnen brengen? Het is een luxepositie dat er veel mensen zijn. We moeten dit potentieel alleen actief krijgen.”

Maak gebruik van het netwerk

Wat Harry de nieuwe leden nog wil meegeven is: “Maak gebruik van het netwerk. Sluit er bij aan. Kijk wat jouw toegevoegde waarde kan zijn tijdens bijeenkomsten.” Ook de SOP-list ziet Harry nog steeds als een geweldig middel. “Als ik een probleem hebt (bijvoorbeeld ik moet een training geven over onderwerp x), dan kun je dit via de SOP-list delen. Binnen een paar uur heb je dan verschillende ideeën en bronnen waar je weer verder mee kunt.”

De SOP-list is een e-maillijst waar SOP deelnemers elkaar om hulp en advies kunnen vragen. Wanneer je een vraag of probleem stuurt, krijg je vaak binnen een paar uur al de eerste antwoorden. Klik op de knop, ga naar de pagina en vul je gegevens in.

Dillema’s op dinsdag:

Trainer of adviseur?
Adviseur: training is een vorm van mensen helpen. Het doel is mensen helpen.

SOP 1-daagse of SOP 2-daagse?
2-daagse: en dan voornamelijk het stuk dat niet op het programma staat; de extracurriculaire activiteiten. 

Biggs of Bloom?
Biggs: Biggs is wat algemener dan Bloom en heeft daardoor een bredere kijk op onderwijs.

Artikel lezen of een video bekijken?
Artikel lezen: dit kan in je eigen tempo.

Webinar of live bijeenkomst?
Live bijeenkomst.

Dit is het tweede interview in de reeks “interviews met ervaren docentopleiders”. Lees ook het interview met Riekje de Jong.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Plaats een reactie

We gebruiken functionele cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt. Meer lezen