Samenvatting
Datum: 27 januari 2022
Thema: Inclusief onderwijs
De SOP bijeenkomst was vormgegeven aan de hand van het Mixed Classroom Educational Model. Er werden daarnaast 4 workshops gegeven over inclusief onderwijs.
Verslag
Op 27 januari 2022 heeft de vierde SO(O)P plaatsgevonden (Studiegroep Onderwijskundige (Online) Professionalisering), georganiseerd door Learn! Academy van de Vrije Universiteit Amsterdam. Het thema van de ochtend was inclusief onderwijs en was vormgegeven aan de hand van het VU Mixed Classroom Educational Model. Dit onderwijsmodel geeft docenten handvatten om de potentie van de aanwezige diversiteit in de groep optimaal te benutten.
De ochtend werd gepresenteerd door Amrita Das, docenttrainer en specialist in het Mixed Classroom concept.
Vervolgens nam Siema Ramdas, docenttrainer en ontwikkelaar van het Mixed Classroom Educational Model het woord. In de keynote lichtte zij het Mixed Classroom Educational Model toe. Geheel volgens de fases van het model volgde een diepere kennismaking in break-out rooms, onder begeleiding van een deel van het Mixed Classroom team van Learn! Academy: Siema Ramdas, Amrita Das, Jaro Pichel en Marieke Parijs. Na deze leerzame opening van de SO(O)P-ochtend werd er afscheid genomen van Daan Romijn en Harry van de Wouw. Vervolgens werden er vier workshops gegeven waar ruim 30 mensen aan deelnamen. De ochtend werd afgesloten met een reflectie op de activiteiten in kleine groepjes, volgens de laatste stap van het Mixed Classroom Educational Model.

Vier online workshops
Drawing on diversity: How we’re preparing teachers for the (Maastricht University) international classroom – Donna Carroll (MU)
Maastricht University is the most international university in the Netherlands with 55% of students and 45% of academic staff coming from overseas. With its emphasis on collaborative and student-centred learning, this diversity can have a big impact on education. As such, we have been developing new training initiatives for teaching staff, to help them to draw out the benefits of these diverse groups and varied perspectives and prevent intercultural communication problems. In this workshop, Donna gave an overview of the training we offer at Maastricht University and the practical tips we provide. We discussed how these tips may be useful for other institutions.
Embedding the inclusive & internationalized classroom in the UTQ program – Elif Durgel-Jagtap (Tilburg University) en Anne-Marie van Hoof (Tilburg University)
During this workshop we demonstrated which developments led to embedding the inclusive & internationalized classroom in Tilburg University’s UTQ program, how inclusive education has been included in our program goals and courses, and which specific topics are discussed. We payed some extra attention to the internationalized classroom and its challenges for teachers. There was room for exchanging ideas and good practices.
Inclusief onderwijs = goed onderwijs?! – Alexia Luising (TU Delft) en Sjoerd Zoeteman (TU Delft)
In de workshop wordt gezocht naar de overeenkomsten en de verschillen tussen goed en inclusief onderwijs!
E-inclusion: Creating inclusive online education – Tisja Korthals Altes (VU en Windesheim) en Marieke Slootman (VU)
In this session, we explored the challenges and opportunities of inclusive online education. Based on the I-TPACK model, we discussed aspects of Inclusive Online Education, and develop practical recommendations. The E-Inclusion project is a European project with partners from different contexts and with expertise in inclusive education and online education. The expertise in inclusive education and online education are combined to offer higher education educators guidelines in creating online inclusive learning environments. These guidelines are based on challenges and opportunities of online education for inclusivity and concern (1) self-reflection, (2) minimizing anonymity, (3) diversifying pedagogical practices, (4) diversifying content, and (5) facilitating students’ sense of belonging and agency.