Samenvatting: SOP online bijeenkomst 12-11-2020

12 november 2020 vond de tweede online SOP plaats. Net als in het voorjaar kwamen we allen samen op Blackboard Collaborate om samen ervaring uit te wisselen. We hopen dat we in het voorjaar bij Maastricht op bezoek kunnen gaan, maar tot die tijd zullen we het met online SOP bijeenkomsten moeten doen. En laten we eerlijk zijn, dat is veel beter dan helemaal geen SOP.

2 workshop, 4 discussies

De toekomst van docentprofessionalisering

Mandy Hollander & Alice van de Vooren (RISBO/EUR)

Hybride onderwijs – casusbesprekingen.

Daan Romein (ICLON/ Leiden), Renée Coers & Imke Nabben (Nyenrode Business University)

  • Goed nadenken over rollen die je geeft aan beide groepen
  • Gebruik fishbowl methode
  • Accepteren dat je verschillende groepen hebt
  • Buddysysteem online/ op locatie
  • Behoefteonderzoek bij docenten, waar hebben ze behoefte aan?
  • Online tools na Covid ook weer gebruiken? Besluit in maken met opleiding
  • Community of learning om ervaringen te delen
  • Trainingen moet aansluiten bij waar docenten mee bezig zijn, hands-on en gevoel van noodzaak
  • Technisch aspect moet voorwaarde zijn, uitbesteden indien mogelijk
  • Verhaal opnemen en verspreiden voorafgaand aan les
  • Nagaan wat docent wil overbrengen
  • Studenten krijgen van tevoren al iets van het verhaal.
  • Niet hele verhaal van tevoren sturen
  • 2d/ 3d maquettes gebruiken
  • Meekijken via MS Teams bij wat in class groep doet
  • Richten op proces

Ervaringen met proctoring/digitaal toetsen

Anthea Aerts (ICLON/ Leiden)

Vragen die zijn besproken:

  • Is bij digitaal toetsen een vorm van surveillance of controle nodig?
  • Hoe kan je fraude bij digitaal toetsen voorkomen en/of detecteren?
  • Zijn er algemene adviezen met betrekking tot digitaal toetsen?
Antwoordsuggesties voor de vragen in het aanvullende document te vinden. 

International classroom

Marike Poldervaart (Haagsche Hogeschool)

Vragen die zijn besproken:

  • Docenten zeggen vaak dat ze alle studenten gelijk behandelen, maar dat is toch juist niet de bedoeling?
  • Hoe maak je de docenten bewust van interculturele competenties? Kan dat alleen in een training of kan dat ook op andere manieren in de onderwijskundige praktijk? Hoe laat je docenten zien dat alles gekleurd is door hun culturele achtergrond?
  • Hoe bereiken jullie docenten hiermee? Hoe krijgen jullie ze zover hier wat mee te doen?
  • Welke info bronnen zijn er om de docenten te informeren over de educational background van studenten?

Antwoordsuggesties voor de vragen in het aanvullende document te vinden.

Ervaringen uitwisselen met online docentprofessionalisering

Harry van de Wouw (TU/E)

  • Als de universiteit een beleid heeft op het gebied van tools, dan gebruiken de meeste trainers bij voorkeur de tools die door de universiteit worden ondersteunt en waarvoor de uni een licentie heeft. Daarmee voorkom je dat aanbieders van gratis tools data van deelnemers doorverkopen.
  • De meeste problemen doen zich voor bij het trainen van de competentie ‘uitvoeren’. Toch is het mogelijk dit te realiseren. Bijvoorbeeld door een deel offline en een deel online te doen. 
    • Je kunt de docent offline een opname laten maken van zijn optreden, die opname vooraf laten bekijken door andere deelnemers en online feedback bespreken. 
    • Of je kunt online een voorbeeld bespreken van een goede of slechte presentatie van iemand die niet deelneemt aan de cursus. 
    • Feedback op uitvoeren (360 graden) kan blijven, maar het focus bij trainen van online onderwijs verschuift wel meer naar het voorbereiden van een goed lesplan met expliciete aandacht voor methoden om te activeren. Bij de lesplannen moet je ook nadrukkelijk betrekken wat er buiten het online stuk gebeurt.
  • In de meeste modulen zijn presentaties die langer dan 5 minuten duren vervangen door videoclips (al dan niet door de trainer zelf opgenomen), die deelnemers vooraf zelf kunnen bekijken. Daaraan gekoppeld zijn vaak inleveropdrachten of opdrachten om iets te doen op een discussieforum.
  • De tijd in de online meetings wordt vooral besteed aan discussies en groepswerk.
  • Maak de online sessies vooral niet te lang en wissel offline en online zoveel mogelijk af.


Grote groepen studenten in online synchrone colleges activeren

Inez Hoeijmakers (VUB)

  • Build in voting-tool in leerplatform is beter zoals in Blackboard Collaborate, Zoom
  • Fishbowl interessante werkvorm bij hybride aanpak
  • Stukken uit presentatie weglaten en vragen aan studenten om zelf op papier/scherm uitwerken

Hoorcolleges

  • kleinere groepen maken (dus 4 colleges ipv 1 met allemaal dezelfde inhoud, maar dan voor een andere groep)
  • mening van meeste is om hoorcolleges van zeer grote omvang (=> 200) meer asynchroon te doen (bijv combi asynchrone modules/leeswerk/lesopnames met Live Q&A. Bij hoorcolleges is het immers meer zaak van kennisoverdracht/lower order thinking skills)
  • Flipping the classroom wordt nu (door Corona-situatie) meer toepast en is hopelijk een blijver. Veel docenten beseffen zich dat nu toch.

….maar werkcolleges ook in grote groep meer noodzaak om synchroon te doen (omdat het minder gericht is op kennisoverdracht/higher order thinking skills): 

  • Synchroon: breakout rooms met gebruik van Miro, padlet, whiteboard daarna in volle groep nabespreken (door groepen zelf)
  • Beetje asynchroon: bijv op voorhand stemmen oid (docent verzameld input tbv college) en dan behandelen in synchroon college 

Kennisclips: bij KUL worden jobstudenten ingezet voor oa achteraf editen. Bespaart docent een hoop werk!

In reguliere opleidingen zoals Rechten (bachelor) worden relatief grote virtuele klassessies georganiseerd voor vaardighedenonderwijs, bijvoorbeeld juridisch casusoplossen. Daar komen dan bijvoorbeeld 80 studenten bijeen die eerst in een Fishbowl zien hoe een kleine groep (n=5) onder begeleiding van een docent een casus (leert) oplossen (en de buitenkring hierover in de chat discussieert). Vervolgens gaat de groep van 80 uiteen in 12 groepen van 5 om een identieke casus op te lossen. In een nabespreking wordt de ‘koninklijke weg’ toegelicht en veelvoorkomende fouten/misconcepties besproken. Studenten zijn enthousiast over deze opzet.

Eerst veiligheid in kleine groep opbouwen en dan interactie in grote groep (dwz dat studenten dan pas durven om iets in de chat te vragen of beantwoorden.

  • “microfoon is ook een drempel. Chat is veel laagdrempeliger. Zeker in het begin van een cursus/vak.”
  • “Ik hoor veel docenten die zeggen dat studenten nu online steeds meer vragen en ook elkaar antwoord geven.” 

Andere links die zijn doorgestuurd in chat:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

We gebruiken functionele cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt. Meer lezen