Op 11 juni 2020 heeft de eerste SO(O)P plaatsgevonden (Studiegroep Onderwijskundige (Online) Professionalisering). Door het COVID-19 virus is de SOP 2-daagse die in Maastricht gepland stond helaas doorgeschoven naar juni 2021. In plaats daarvan is de eerste online SOP bijeenkomst georganiseerd. Tijdens de bijeenkomst, waar meer dan 50 mensen aan mee hebben gedaan, zijn er vier workshops gegeven. Daarnaast is er stil gestaan bij het afscheid van Riekje de Jong (UU) en Diny Ebrecht (OU), waarvan dit de laatste SOP bijeenkomst was.

Vier online workshops
Tijdens deze ochtend zijn er vier workshops gegeven. Hieronder vinden jullie de samenvatting van de workshops en de bijbehorende materialen:
- Toetsen van BKO-competenties in Covid-19 onderwijs – Harry van der Wouw (TU/e) & Riekje de Jong (UU)
- Peer learning/peer coaching – Herma Roebertsen (UM) & Maarten van Kooij (UM)
- Actie en interactie in online docentprofessionalisering – Margje van de Wiel (UM), Diny Ebrecht (OU) & Iwan Wopereis (OU)
- De volgende stap in blended onderwijs – Wiebe Dijkstra (TU Delft)
Toetsen van BKO-competenties in Covid-19 onderwijs
Harry van der Wouw (TU/e) en Riekje de Jong (UU)
Deze workshop focust op bewijsmateriaal voor de BKO-competenties in het covid-19 tijdperk. Docenten die alleen in deze periode onderwijs geven vinden het soms lastig voor alle competenties relevant bewijsmateriaal aan te dragen: “Hoe laat je bijvoorbeeld interactie-vaardigheden zien in online onderwijs?” We inventariseerden in deze workshop vragen en knelpunten en werkten in break out rooms aan oplossingen. Belangrijke conclusie was dat BKO-criteria niet veranderen in dit tijdperk, maar de uitingsvorm soms wel. Samengevat:
- Continuiteit voor/na corona belangrijk. Het moet voor iedereen hetzelfde dus eerlijk zijn.
- Zelfde criteria blijven geldig maar andere uitingsvorm.
- Actieve didactiek is belangrijk, er moet een expliciet lesplan zijn.
- Belangrijk is docenten te ondersteunen door zelf het goede voorbeeld te geven.
Peer learning/peer coaching
Herma Roebertsen (UM) & Maarten van Kooij (UM)
Deze workshop focust op bewijsmateriaal voor de BKO-competenties in het covid-19 tijdperk. Docenten die alleen in deze periode onderwijs geven vinden het soms lastig voor alle competenties relevant bewijsmateriaal aan te dragen: “Hoe laat je bijvoorbeeld interactie-vaardigheden zien in online onderwijs?” We inventariseerden in deze workshop vragen en knelpunten en werkten in break out rooms aan oplossingen. Belangrijke conclusie was dat BKO-criteria niet veranderen in dit tijdperk, maar de uitingsvorm soms wel. Samengevat:
- Continuiteit voor/na corona belangrijk. Het moet voor iedereen hetzelfde dus eerlijk zijn.
- Zelfde criteria blijven geldig maar andere uitingsvorm.
- Actieve didactiek is belangrijk, er moet een expliciet lesplan zijn.
- Belangrijk is docenten te ondersteunen door zelf het goede voorbeeld te geven.
Actie en interactie in online docentprofessionalisering
Margje van de Wiel (UM), Diny Ebrecht (OU) & Iwan Wopereis (OU)
Online onderwijs is vaak passief eenrichtingsverkeer, dat maakt het saai en ineffectief. Dat geldt ook voor docentprofessionalisering, dus hoe breng je er (inter)actie in? In deze workshop zullen we ervaringen en ideeën uitwisselen over hoe je met docenten actief en interactief kunt werken in online workshops. Dat zijn workshops voor BKO, SKO en CPD, maar ook workshops om docenten in tijden van corona te leren hoe hun onderwijs online in te richten. We beginnen met de belangrijkste tips vanuit het activerend online onderwijs aan de OU. Daarna horen we graag nieuwe, inspirerende ideeën om online (inter)actie te activeren.
Actie en interactie in online docentprofession4. De volgende stap in blended onderwijsalisering
Wiebe Dijkstra (TU Delft)