Verslag: de eerste online SOP bijeenkomst

Op 11 juni 2020 heeft de eerste SO(O)P plaatsgevonden (Studiegroep Onderwijskundige (Online) Professionalisering). Door het COVID-19 virus is de SOP 2-daagse die in Maastricht gepland stond helaas doorgeschoven naar juni 2021. In plaats daarvan is de eerste online SOP bijeenkomst georganiseerd. Tijdens de bijeenkomst, waar meer dan 50 mensen aan mee hebben gedaan, zijn er vier workshops gegeven. Daarnaast is er stil gestaan bij het afscheid van Riekje de Jong (UU) en Diny Ebrecht (OU), waarvan dit de laatste SOP bijeenkomst was. 

Vier online workshops

Toetsen van BKO-competenties in Covid-19 onderwijs

Harry van der Wouw (TU/e) en Riekje de Jong (UU)

Deze workshop focust op bewijsmateriaal voor de BKO-competenties in het covid-19 tijdperk. Docenten die alleen in deze periode onderwijs geven vinden het soms lastig voor alle competenties relevant bewijsmateriaal aan te dragen: “Hoe laat je bijvoorbeeld interactie-vaardigheden zien in online onderwijs?” We inventariseerden in deze workshop vragen en knelpunten en werkten in break out rooms aan oplossingen. Belangrijke conclusie was dat BKO-criteria niet veranderen in dit tijdperk, maar de uitingsvorm soms wel. Samengevat:

  • Continuiteit voor/na corona belangrijk. Het moet voor iedereen hetzelfde dus eerlijk zijn.
  • Zelfde criteria blijven geldig maar andere uitingsvorm.
  • Actieve didactiek is belangrijk, er moet een expliciet lesplan zijn.
  • Belangrijk is docenten te ondersteunen door zelf het goede voorbeeld te geven.

Peer learning/peer coaching

Herma Roebertsen (UM) & Maarten van Kooij (UM)

Deze workshop focust op bewijsmateriaal voor de BKO-competenties in het covid-19 tijdperk. Docenten die alleen in deze periode onderwijs geven vinden het soms lastig voor alle competenties relevant bewijsmateriaal aan te dragen: “Hoe laat je bijvoorbeeld interactie-vaardigheden zien in online onderwijs?” We inventariseerden in deze workshop vragen en knelpunten en werkten in break out rooms aan oplossingen. Belangrijke conclusie was dat BKO-criteria niet veranderen in dit tijdperk, maar de uitingsvorm soms wel. Samengevat:

  • Continuiteit voor/na corona belangrijk. Het moet voor iedereen hetzelfde dus eerlijk zijn.
  • Zelfde criteria blijven geldig maar andere uitingsvorm.
  • Actieve didactiek is belangrijk, er moet een expliciet lesplan zijn.
  • Belangrijk is docenten te ondersteunen door zelf het goede voorbeeld te geven.

Actie en interactie in online docentprofessionalisering

Margje van de Wiel (UM), Diny Ebrecht (OU) & Iwan Wopereis (OU)

Online onderwijs is vaak passief eenrichtingsverkeer, dat maakt het saai en ineffectief. Dat geldt ook voor docentprofessionalisering, dus hoe breng je er (inter)actie in? In deze workshop zullen we ervaringen en ideeën uitwisselen over hoe je met docenten actief en interactief kunt werken in online workshops. Dat zijn workshops voor BKO, SKO en CPD, maar ook workshops om docenten in tijden van corona te leren hoe hun onderwijs online in te richten. We beginnen met de belangrijkste tips vanuit het activerend online onderwijs aan de OU. Daarna horen we graag nieuwe, inspirerende ideeën om online (inter)actie te activeren.

Actie en interactie in online docentprofession4. De volgende stap in blended onderwijsalisering

Wiebe Dijkstra (TU Delft)

Blended learning is een ‘hot topic’ in het hoger onderwijs. Door de coronacrisis is de interesse in blended- en afstandsonderwijs toegenomen. Maar hoe breng je het blended onderwijs naar een hoger niveau? En hoe zorg je ervoor dat het blended onderwijs continu verbeterd wordt in jouw instelling? In deze workshop krijg je antwoord op deze vragen. Tijdens deze workshop zul je de volwassenheid van blended onderwijs op jouw instelling onderzoeken. Met behulp van een gevalideerd maturity model (EMBED) en een set handige tools, maak je een analyse van de volwassenheid van jouw eigen instelling.
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

We gebruiken functionele cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt. Meer lezen