Beste EHON’ers,
Afgelopen 27 November 2013 hadden we aan de TU Delft een interessante studiemiddag over het inzetten van MOOC’s in het onderwijs.
Timo Kos heeft ons wegwijs gemaakt in de history van de MOOC en het effect daarvan op mogelijke business modellen die gehanteerd worden in de wereld om het inzetten van MOOC’s rendabel te maken.
Janine Kiers heeft ons verteld over hoe je een MOOC eigenlijk creëert en waar je op kunt letten. Download hier de presentatie van Janine Kiers (in PDF).
En Arie den Boon heeft ons inzicht gegeven in onze eigen fascinatie over MOOCS, waar je op moet letten bij het maken van onderwijsmateriaal aan de hand van de 1e nl, MOOC productie van de UVA over communicatie. Download hier de presentatie van Arie den Boon (in PDF).
Mark Huystee heeft zijn prachtige Mooc poster gedeeld over het hele proces ” Creatie van een MOOC” . Deze poster is online beschikbaar.
De belangrijkste vraag die naar aanleiding van deze dag is blijven hangen is:
Zijn MOOC’s meer activerend dan face to face onderwijs en zo ja hoe richt je de MOOC dan zo goed mogelijk in om het zo activerend mogelijk te maken. Enkele tips die boven kwamen drijven waren:
- Zorg voor korte video clips Max. 8 minuten
- Zorg voor zo min mogelijk informatie overload binnen de clips
- Zorg voor authentieke feedback clips
- Zorg voor authentieke dilemma’s waar men via een interactieve tool (discussieforum of iets dergelijks) mee aan de slag kan
- Zorg voor verwerkingsopdrachten self-assessment, of gezamenlijke opdrachten
- Zorg voor een mogelijkheid tot synchroon chatten (google hang-out of anderszins)
- Zorg voor een heldere structuur binnen de MOOC zodat je niet hoeft te zoeken
We begrepen dat velen die aanwezig waren op de studiedag daar graag over door wilden discussiëren via een online forum. Dat kan via onze linkedin site.
Tevens vindt u hier de slides van de presentaties op deze studiedag, inclusief contactgegevens van de sprekers.
We kijken uit naar jullie reacties!!
Renate Klaassen