Geschiedenis SOP bijeenkomsten sinds 1973
We hebben in het archief lopen graven en een overzicht gemaakt van alle SOP bijeenkomsten sinds 1973. Dit is het overzicht dat we hebben kunnen maken. Mochten er nog gegevens missen, dan kun je contact opnemen en dan zullen wij deze tabel aanvullen.
Datum | Locatie | Hoofdthema’s en bestuur |
---|---|---|
23-08-1973 | Onbekend | Oprichting |
25-08-1976 | Onbekend | Naamsverandering Studiegroep Docententraining(?) Voorzitter: Erik Smuling (of ergens 1977) |
1981 t/m 1985 | Onbekend | Voorzitter: Louk Wolters |
1985 tot 1989 | Onbekend | Voorzitter: Piet Knippenberg (RUG) |
1989 | Onbekend | Voorzitter: Dick Out (?) |
27-02-1991 | VSNU Utrecht | Blokkades en creativiteit |
Oktober 91 | VSNU Utrecht | Marketing |
25-02-1992 | Enschede | NLP Creatief denken en onderwijsscholing |
2 april (of mei 92?) | VSNU Utrecht | Internationalisering Demonstreren Maatcursussen |
01-11-1992 | Onbekend | Schriftelijk studiemateriaal Studietaken |
06-04-1993 | VSNU Utrecht | Communicatievaardigheden Theatervaardigheden Kwaliteitszorg Naamsverandering SOP(?) |
01-11-1993 | Onbekend | Orde houden Begeleiden van werkgroepen Roos van Leary |
25-04-1994 | VSNU Utrecht | Cognitief structureren van ervaringen Gevoel in trainingen Harry van de Wouw neemt voor de eerste keer deel. |
30-11-1994 | VSNU Utrecht | Inventarisatie opleidingstrajecten UD’s Begeleidingsvaardigheden Voorbereiding 2-daagse |
15-05-1995 | Universiteit Utrecht, Academiegebouw | Studeerbaarheid Onderwijs maken Studietaken en leerprocessen studenten |
2-11-1995 en 3-11-1995 | Wageningen, AMEV | Basiscursus in historisch perspectief Favoriete werkvormen Kijk op hoger leren Recente veranderingen BKO |
03-05-1996 | VSNU Utrecht | Opleidingstraject UD’s Erkenning van elkaars opleidingen Mentoraat The floor is yours (video over hoorcolleges) Critical incidents in tutor groups (video over tutorgroepen) |
05-11-1996 | VSNU Utrecht | Training van mentoren Procesbegeleiding |
26-05-1997 | VSNU Utrecht | Toetsen van attitudes en vaardigheden Teach what you preach Harry van de Wouw wordt lid van het bestuur (kerngroep) |
03-11-1997 | VSNU Utrecht | Procesgerichte interventies in tutorgroepen |
11-05-1998 | VSNU Utrecht | Je eigen rol in onderwijsvernieuwing |
16-11-1998 | VSNU Utrecht | Beoordeling van docenten Voorzitter: Geertje Wijnen |
18-05-1999 | VSNU Utrecht | Materialenmarkt basiscursus Uitvoering basiscursus |
18-11-1999 | VSNU Utrecht | ICT in het onderwijs |
18-05-2000 | VSNU Utrecht | Coachen op de werkplek |
16-11-2000 en 17-11-2000 | Doorn, SBI Zonheuvel. | Wat maakt onderwijs academisch? Zelfgestuurd leren Competentiegerichte leeromgevingen Toetsen van competenties in trainingen Onderwijsinnovatiestrategieën |
31-05-2001 | VSNU Utrecht | Openingen Afsluitingen |
08-11-2001 | VSNU Utrecht | Meer dan 25 jaar SOP! Projectonderwijs Video tutorrollen Training tutoren projectonderwijs |
16-05-2002 | Door onduidelijke omstandigheden niet doorgegaan Voorzitters per 26-4: Carla Laan en Dhyan Peeters |
|
25/11/2002 en 26/11/2002 | Elspeet, Mennorode. | Cases in trainingen Certificeren en programmering van HBO-cursussen voor didactische bevoegdheid Educause 2002 Digit@le Did@ctiek en Tr@in the Tr@iner |
15-05-2003 | UvA Kohnstammhuis, | Rapportage Taskforce OPPB Coach de coaches |
20-11-2003 | Hogeschool van Amsterdam | Taskforce DOCES Portfolio voor studenten Mediating |
13-05-2004 | VSNU Utrecht | Engelstalig onderwijs Effectief communiceren in internationaal onderwijs |
29-11-2004 en 30/11/2004 | Woudschoten | Inwerktrajecten Wederzijdse erkenning |
26-05-2005 | Universiteit Utrecht, Academiegebouw | Kijkje in de keuken: gebruik van onderwijsfuncties in basiscursus Aanleren psychomotorische vaardigheden |
21-11-2005 | Universiteit Utrecht, Academiegebouw | Gebruik van rollenspellen |
15-05-2006 | TU Eindhoven | Competenties docententrainers Kijkje in de keuken TU/e |
16-11-2006 en 17/11/2006 | Driebergen Bergse Bossen | Belbin teamrollen Talentenspel Hoe maak je academici creatiever Interventiekaart coachen Nieuwe werknemers in een organisatie Theatervaardigheden Internationalisering Werkvormen voor Chinese studenten |
24-05-2007 | Erasmus MC, Rotterdam, Trainingscentrum | Hoe word je UD: een internationaal perspectief Docent scholen in geven van feedback Bezoek skills labs Begeleiden jonge docent Feedbackzakboekje voor docenten binnen competentiegericht onderwijs Voorzitter: Dhyan Peeters. (Carla Laan stopt). |
08-11-2007 | Universiteit Twente | ICT gebruik in trainingen: workshops terugkoppelen en toetsen Competentie Inventarisatie Instrument Open Space |
8-5-2008 en 09/05/2008 | Van der Valk Congrescentrum | BKO-handboek AIO’s opleiden voor onderwijs Liefde voor Leren Activerende werkvormen voor kritisch denken en complexe vaardigheden Wereldcafé Ontwikkelingen binnen het BKO-traject Higher Education Academy Kritisch denken over academische vorming |
27-11-2008 | Universiteit Maastricht, Co Greepzaal | BKO aan de UM Indicatoren voor een succesvol BKO-traject Hoe wordt omgegaan met digitale ondersteuning van BKO-deelnemers? BKO en ICT CRWO en de plek van SOP daar binnen GKO |
14-5-2009 en 15-5-2009 | Amersfoort, Campanile Hotel. | BKO reglement en criteria portfolio 3TU’s extra kwaliteitsborging Gezamenlijke BKO-initiatieven Tussentoetsen en rendement Internationale competenties Effecten van onderwijskundige professionalisering op de onderwijspraktijk (promotienderzoek Ann Stess) |
19-11-2009 | RU Nijmegen, IOWO. | SKO/UKO ontwikkelingen Academie Jaarprijs voor Cosmic Sensation Rondleiding magnetenlaboratorium Ontwikkelingen SOP-community |
20-5-2010 en 21-5-2010 | Amersfoort, Campanile Hotel | BKO: implementatie en personeelsbeleid, nationale en internationale equivalenten, coaches, beoordeling, erkenning door UMCs. SKO-modellen Internationalisering van het onderwijs: culturele didactiek en training van docenten E-learning SOP en EHON Games in het onderwijs Designing Significant Learning: Fink Basic Teaching Qualification/University Teaching Qualification? Competentieprofiel trainers |
04-11-2010 | TU Delft | Flowers: interculturele projecten Open courseware: Grassroots, Epigeum SURF-project weblectures Kennisnetwerk Ontwerpdidactiek Docentkwaliteit op de kaart Opzet onderwijcentra Rondleiding interactieve onderwijsruimtes Bouwkunde |
26-5-2011 en 27-5-2011 | RU Groningen | Thema: Innovatie met- en zonder stekker Evaluatie Ning-site SOP Rol onderwijsadviseur bij innovatieprojecten Meer kwaliteit in kortere tijd met minder capaciteit SMS voting ZoEp & Powervideo Toolbox SURF-project ICT in docentprofessionalisering Gemeten effectiviteit van trainingen SoFoKleS: externe kwaliteitszorg UG Honourscollege / De excellente docent BKO: vrijstellingen, certificering trainers Academische vaardigheden: studentenrechtbank |
01-12-2011 | Hogeschool van Amsterdam, Rivierstaete. | Werkvormen voor hoogbegaafde studenten Toetsen: verleden, heden en toekomst Stand van zaken competentieprofiel trainers Trainer/docent: hoe houden we stem en expressie levendig (workshop Quirine Melssen) 21 E-dingen |
21-6-2012 en 22-6-2012 | Leiden, ICLON. | SKO Drijftuinspel Wandeling Leiden Rondleiding Wikiwijs Blended BKO Groepsprocessen Effectmeting professionalisering Adviseurs aan de bak Bestuur: Marjan Bassie (lid), Jaap Mulder (voorzitter) en Harry van de Wouw (secretaris) |
29-11-2012 | Wageningen University & Research | Online peer feedback bij docentprofessionalisering Wat bied ik mijn student? Kijken door een studentenbril. Competentieprofielen trainers Beoordelen van portfolio’s |
6-6-2013 en 07/06/2013 | Universiteit Maastricht, School of Business and Economics, | Thema: Energizers Transfer leren naar de werkplek Zelfsturing door trainers 3 parallel workshops: PGO, E-merge, anekdotes Stemtraining Self-efficacy Didactische competenties van studenten SKO 3 parallel sessies: portfoliobeoordeling, wetenschappelijke schrijflijn, internationalisering Certificering trainers Klik hier om naar het verslag te gaan |
08-11-2013 | Tilburg University | Babylab Dialoogcolleges Permanente Educatie EDUsim-NL Dilemma’s bij scriptiebeoordeling Transfer of learning: the Battle |
5-6-2014 en 06/06/2014 | RU Nijmegen | Gaming Edusim Verbinden en delen van Kennis en ervaring in docentprofessionalisering Blended en online BKO modules Begeleiden en beoordelen BKO portfolio’s Van praten over naar luisteren naar Mentoraat Naar een sociale leeromgeving Samenwerkend leren in een project Rondleiding Dondersinstituut Klik hier om naar het verslag te gaan |
26-11-2014 | TU Eindhoven | Docentprofessionalisering ingebed in Professional Development Feedback tools BKO vrijstellingen DVD tutortraining Onderwijsinnovaties Rubrics |
11-6-2015 en 12-6-2015 | UvA, VU& HvA, Rivierstaete. | Thema: Oogsten, ijken en vooruitkijken (40 jaar SOP) Terugblik op 40 jaar docentprofessionalisering Kern van docentprofessionalisering Hoe blijf je vitaal in je werk? Excursie ateliers Rijksmuseum Toekomst docentprofessionalisering Actief worden Teamleren: leven na de BKO Professionele ontwikkeling in teams Toekomstsensitieve docentprofessionalisering Debat: docent van de toekomst Klik hier om naar het verslag te gaan |
19-11-2015 | Utrecht | Onderwijsadvies & Training Utrecht Aan tafel bij juniordocenten Docent van de toekomst: culturele sensitiviteit Activeren de kennisclips? Is vakdidactiek hoger onderwijs nodig? SKO: waar staan we nu? |
2-6-2016 en 03/06/2016 | TU Delft | Thema: Show, don’t tell Nourish your brain, feed your peers Lunch lectures Time to investigate Workshops ‘show, don’t tell’ Time to explore: excursie Dreamhal |
17-11-2016 | OU Heerlen | Thema: Mythen, middelen en mogelijkheden Broodjes aap Werken met virtuele klas Inrichten Masterclass On the job professionalisering bij onderwijs ontwerpen met ICT In multidisciplinaire teams werken aan innovaties in onderwijs Mogelijkheden onderwijsontwerp Ervaren van trainingstools Marjan Bassie stopt als lid bestuur kerngroep |
29-6-2017 en 30-6-2017 | Den Haag, Living Lab (UL) en ISS (EUR). | Thema: Diversiteit en inclusiviteit in het HO Reflectie-instrument inclusief onderwijs Academic cultural differences Diversiteitssensitief onderwijs: curriculumscans en docenttrainingen ISS onderwijs aan een diverse studentpopulatie SKO traject en diversiteit op verschillende niveaus Het internationale aspect van diversiteit @TU/e Inclusief en toegankelijk onderwijs voor studenten met een functiebeperking Carpe diem sessie |
31-10-2017 | Universiteit Twente | Thema: Student Driven Learning in Twente SDL vanuit docentperspectief Students as partners Rondleiding Design Lab PBL in Maastricht SKO op UT Taste of Teaching Projectonderwijs op UT Klik hier om naar het verslag te gaan |
21-6-2018 en 22-6-2018 | RU Groningen | Thema: Assessment for learning Visie op onderwijs en toetsing van Letteren RUG Opdrachten als toetsvorm en feedback Constructieve feedback en het beoordelen van schrijfopdrachten. Digitaal toetsen MOOC assessment in Higher Education en de mogelijkheden van blended toets-trainingssessies Actief leren met Perusall ‘Rondje RUG’ en universiteitsmuseum Peer feedback d.m.v. comparatief beoordelen Kwaliteitsvolle toetsing Bestuur, toegevoegd als leden zijn: Marike Poldervaart en Daan Romein |
15-11-2018 | Wageningen University & Research | Thema: Docentprofessionalisering d.m.v. werkplekleren Diverse WUR-specials: Writing Lab, WeConnect, LabBuddy, Academic Consultance Training Lifelong learning Peer college observatie Werkplekleren op afstand Klik hier om naar het verslag te gaan |
20-6-2019 en 21-6-2019 | Hasselt Universiteit | Thema: Hoe houden we docenten na het behalen van hun BKO nog aan het leren? Open educational practices Systematic innovation in education Docent(her)ontwikkelteams voor actief onderwijs Onderwijscommunities en professionalisering Lerende onderwijsgemeenschap Bestuur: Marike Poldervaart (lid), Daan Romein (voorzitter), Jaap Mulder (lid) en Harry van de Wouw (secretaris), Klik hier om naar het verslag te gaan |
20-11-2019 | Utrecht, Science Park Uithof | Thema: De eigen professionalisering Versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT Eigen professionalisering in een internationale samenwerking gericht op HO vakdidactiek EHON Lesson study Interdisciplinair werken in het HO Q&A met teaching fellow UU Utrecht roadmap for educational innovation and scholarship Het creeren van communities of practice Klik hier om naar het verslag te gaan |
11-06-2020 | Online SO(O)P Ochtend | In verband met de coronacrisis is de SOP 2-daagse helaas niet doorgegaan. In plaats daarvan is er een ochtend georganiseerd via blackboard collaborate. Klik hier om naar het verslag te gaan |
12-11-2020 | Online SO(O)P Ochtend | Deze SOP is ook online gehouden. Het corona virus is nog steeds onder ons. Deze SOP bijeenkomst had 2 workshops en 4 discussies. De workshops: De toekomst van docentprofessionalisering;Hybride onderwijs. De discussies: Ervaringen met proctoring/digitaal toetsen; International classroom; Online docentprofessionalisering; Grote groepen studenten in online synchrone colleges activeren. Klik hier om naar het verslag te gaan |
10-7-2021 en 11-7-2021 | Maastricht Online SOP 2 daagse | Thema: Professionele identiteit van docenten Met bijdragen van onder andere: Rianne Letschert, Rector Magnificus van de UM, Manon Kluijtmans (UU), Vice-rector for teaching and learning, Natasa Brouwer (UvA), Lianne Loosveld (Maastricht University), Inken Gast (Maastricht University) en Wendy Nuis (Maastricht University). Klik hier om naar het verslag te gaan |
27-01-2022 | Online SO(O)P-Ochtend VU | Thema: Inclusief onderwijs Klik hier om naar het verslag te gaan |
16-06-2022 en 17-06-2022 | Tilburg University | Thema: Onderwijsvernieuwing; op naar de toekomst! |