Nieuws

Nieuws

In deze blog houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, nieuwsfeiten en meningen rondom en over het hoger onderwijs. Reageren kan. We horen graag jouw visie en mening.

Nieuwe ronde 2021/2022 EHON-ontwikkel- en certificeringstraject voor ervaren docentenopleiders in het hoger onderwijs

“Ik ben blij dat ik dit traject heb mogen volgen, ik heb er veel van geleerd en heb er waardevolle contacten aan over gehouden.” Deelnemer “Ik vond het waardevol om met collega’s van andere instellingen dit traject te volgen. We leerden van elkaars ervaringen, we hebben nuttige informatie uitgewisseld en we leerden van elkaars materiaal.”

Lees verder »

SOP 2 daagse 10 en 11 juli Maastricht (online)

Op 10 en 11 juni jongstleden heeft de SOP-tweedaagse met het thema “Professionele identiteit van docenten” plaatsgevonden, deze keer georganiseerd door de Universiteit Maastricht (UM). Na een kort welkomstwoord sprak Rianne Letschert, Rector Magnificus van de UM, over het initiatief “Erkennen en Waarderen”. Binnen “Erkennen en Waarderen” wordt gewerkt aan verschillende carrièremogelijkheden en ontwikkelingstrajecten voor

Lees verder »

HO-instellingen ontwikkelen samen onderwijskwalificaties voor studenten

Op hogescholen en universiteiten in Nederland worden geregeld studenten ingezet om onderwijs te verzorgen, bijvoorbeeld voor het geven van werkgroepen. Het is belangrijk om deze student-docenten goed voor te bereiden op hun taken, en om hun activiteiten te erkennen en waarderen. Daarom gaan Nederlandse HO-instellingen samenwerken om onderwijskwalificaties voor studenten te ontwikkelen. Dit vierjarige project,

Lees verder »

Uitnodiging online SOP 2-daagse UM 10-11 juni

Beste collega’s, Op 10 en 11 juni vindt de SOP 2-daagse plaats vanuit de Universiteit Maastricht. Het is online omdat het nu te onduidelijk is of in juni een echte bijeenkomst mogelijk is. Het thema is ‘Professionele identiteit, rollen en welzijn van docenten’. We spelen daarmee in op de ontwikkelingen rond het Erkennen en Waarderen

Lees verder »

Centers for Teaching and Learning op Nederlandse universiteiten: Wat gebeurt er?

Dit is de titel van de masterscriptie van Charlotte Meijer. Zij heeft deze scriptie geschreven voor de master Onderwijs en Innovatie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hieronder geeft ze een samenvatting van haar scriptie: De aanwezigheid van een Center for Teaching and Learning (CTL) is een manier om het onderwijs op universiteiten te ondersteunen en verbeteren.

Lees verder »

Uitnodiging voor de EHON lezing en jaarvergadering (7 april)

Met veel plezier kondigen we de lezing aan van Tamara van Schilt-Mol tijdens de EHON jaarvergadering op 7 april. De lezing gaat – hoe kan het ook anders- over toetsing. Tamara van Schilt-Mol is mede-auteur van het boek ‘Programmatisch toetsen. Voorbeelden en ervaringen uit de praktijk’ dat EHON leden hebben ontvangen in januari om het

Lees verder »

We gebruiken functionele cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt. Meer lezen