Op woensdag 9 november was het eindelijk weer zover; een live bijeenkomst van de EHON leesclub. Na wat online varianten (vanwege corona) was het extra leuk om elkaar weer live te zien. Na een rondje langs de velden hebben we 2 thema’s besproken: de rol van motivatie en de transfer van trainingen.
Het thema motivatie hebben we besproken aan de hand van de motivatie motor ontwikkeld door het Leer en Innovatiecentrum van Avans Hogeschool. We hebben vooral gekeken naar de wijze waarop wij als docentopleiders docenten kunnen ondersteunen bij het ontwerpen op motivatie. Dus op welke wijze kunnen docenten (student)motivatie gebruiken in het ontwerp van hun onderwijs en welke invloed kun je als docent uitoefenen op de motivatie van je studenten? Tijdens de discussie werd al direct een mooie brug gelegd naar het tweede onderwerp, namelijk de transfer van trainingen; wat beklijft er van de professionaliseringsactiviteiten die we aanbieden aan docenten? Als basis voor de discussie hebben we het model uit het artikel van Grossman, R. & Salas, E. (2011). The transfer of training: what really matters. International journal of Training and Development, 15(2) gebruikt en daarbij gereflecteerd op onze eigen trainingen, wat doen we al en welke effecten zien we daar? Ook hebben we gesproken over het onderzoeken van de transfer van trainingen door middel van impact onderzoek. Naast inhoudelijke discussie zijn er ook veel leestips uitgewisseld, genoeg inspiratie om weer een volgende bijeenkomst mee te vullen!
