Op de jaarvergadering van EHON van 8 november 2023 heeft Femke Kirschner een Masterclass gegeven over het Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). Een uniek moment waarop de EHON leden net voor de aanvang van het 4- daagse SoTL congres, een tipje van de sluier kregen.

SoTL is het systematisch onderzoeken van eigen onderwijspraktijk om het leren van studenten te verbeteren en professionele ontwikkeling van docenten te bevorderen. Denk hierbij o.a. aan het raadplegen van relevante onderwijskundige literatuur, het uitvoeren van onderzoek naar eigen onderwijspraktijk en het delen van resultaten met collega’s. 

Femke heeft met collega’s De Utrecht roadmap voor SoTL (UR-SoTL) ontwikkeld met als doel begeleiden van docenten bij het uitvoeren van SoTL-onderzoek. De roadmap bestaat uit 8 stappen: 3 van deze 8 stappen hebben we ervaren door ze toe te passen op onze eigen casussen. Deze delen we graag met alle leden:

Stap 1. Het SoTL-project begint met WAAROM je het project wilt starten (probleemoplossing, inzicht krijgen, effecten van leeractiviteiten optimaliseren).

Stap 2. Analyse van huidig onderwijs en leren aan de hand van de CIMO-logica (Context, Interventions, Mechanism, Outcome) om gewenste opbrengsten en relevante interventies te begrijpen.

Stap 3 Formulering een onderzoeksvraag gebaseerd op de analyse (zie 2.) 

Kortom, een masterclass die de aanwezige EHON leden:

  • inspiratie gaf om binnen eigen instelling SoTL onder de aandacht te brengen
  • aanmoedigde om met elkaar verdiepende gesprekken te voeren over leren en lesgeven.
  • beter het belang van empirisch bewijs begrepen (wat we in de les doen blijkt dus ook effectief én studenten leren wat wij willen dat ze leren)

Bekijk ook de SoTL website van de Universiteit Utrecht en download de SoTL roadmap die ze ontwikkeld hebben.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

We gebruiken functionele cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemt. Meer lezen