Dit jaar bestaat het EHON 10 jaar. Een mooi moment om terug te kijken. Daarom hebben we besloten dit jaar een interviewreeks te doen met ervaren docentopleiders. Voor deze eerste editie had Marloes Luttikhuis van UTwente een interview met Riekje de Jong.
Voor degenen die je nog niet kennen; omschrijf jezelf en je werk in een paar zinnen:
Laat ik beginnen met vermelden dat ik dit werk al heel lang doe. Ik ben begonnen bij de Radboud Universiteit als trainer/adviseur. De laatste jaren werk ik bij de Universiteit Utrecht op de afdeling Onderwijsadvies en Training. Van oorsprong ben ik sociaal psycholoog, maar tijdens en na mijn studie lag mijn focus eigenlijk altijd al op onderwijs.
Wat maakt jou het meest enthousiast in je werk?
Dat kunnen hele verschillende dingen zijn. Maar In het algemeen word ik het meest enthousiast van het samenwerken met anderen. Dat kan in verschillende vormen; samenwerken met docenten, samenwerken met collega’s, maar ook samenwerken op strategisch niveau. Duidelijke stappen zetten en zaken concreet maken, daar krijg ik energie van.

Wat houdt je de laatste tijd bezig? (op werkgebied)
De afgelopen tijd heb ik me vooral beziggehouden met de BKO/BDB en het maken van de koppeling met internationalisering. In het HBO is internationalisering een belangrijk thema en voor deze docentengroep hebben we de training teaching for higher education in the international classroom ontwikkeld. Van dit soort ontwikkeltrajecten word ik erg gelukkig. Het creëren van iets nieuws waarmee je docenten enthousiast maakt.
Daarnaast ben ik op dit moment bezig met een curriculumsontwikkelingtraject waarbij ik ondersteun en adviseer vanaf de totstandkoming van de opleiding tot en met het accreditatiedocument voor de NVAO. Ook binnen deze projecten staat samenwerking met anderen centraal, en zoals eerder genoemd vind ik dat een belangrijk aspect in mijn werk.
Binnen het EHON ben ik de laatste tijd vooral heel actief betrokken geweest bij het ontwikkeltraject voor docentopleiders en de landelijke BKO peerreview.
Wat is je favoriete quote?
Ik heb voor mezelf 2 duidelijke aandachtspunten. De eerste is dat ik super doelgericht ben. Ik vraag me voortdurend af, waartoe dient het; vage doelen daar begin ik altijd aan te sleutelen.
Daarnaast hoor ik mezelf toch ook wel heel vaak zeggen dat het er uiteindelijk omgaat om een leersituatie te creëren voor de studenten. Hoe zorg je er voor dat docenten deze leersituatie voor studenten creëren en hoe kun je daar als adviseur bij ondersteunen. In trainingen haal ik daarom dan ook vaak Carol Dweck met haar Not yet aan, gerelateerd tot de fixed vs growth mindset.
Wat is je grootste passie naast het werk?
Deze vraag is voor mij heel erg actueel. Ik ga bijna met pensioen. De vraag; wat ga je daarna doen, komt dan regelmatig naar boven.
Ik hou erg van in de natuur zijn. Je kan me eigenlijk altijd in een tent zetten. Niks fijners dan s ochtends wakker worden en je tent opendoen en genieten van de natuur. Maar ik ben ook wel erg van de cultuur. Bij het lezen van de krant begin ik bij de cultuurbijlages, op zoek naar tentoonstellingen en muziekvoorstellingen. Daar haal ik veel energie uit. En sinds kort heb ik kleinkinderen. Het is geweldig om het ontwikkelproces van kinderen op die manier te volgen.
Hoe lang ben je reeds actief bij het EHON/SOP
Vanaf het begin (10 jaar). Daarvoor was ik al lid van de SOP.
Wat is de meerwaarde van een netwerk als het EHON en de SOP?
Wat ik de meerwaarde vind is dat er een netwerk is voor landelijke uitwisseling, waarbij je zowel bij elkaar te rade kunt gaan, maar ook je krachten kunt bundelen. Ik denk wel dat er nog meer meerwaarde te halen is. Wat ik daarin belangrijk vind is dat het netwerk zich nog sterker zou kunnen richten op de professionele ontwikkeling van de leden. We zijn voortdurend bezig met de ontwikkeling van docenten, maar het is ook belangrijk dat we onszelf blijven ontwikkelen. Daar zou het EHON een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren. Een concreet voorbeeld hiervan zijn adviesvaardigheden. Dit is een erg belangrijk onderdeel van ons werk, maar soms wat onderbelicht. In mijn rol als assessor bij het EHON-docentopleider traject heb ik gemerkt dat dit best vaak als punt naar voren kwam. Voor het EHON zou de uitdaging dan kunnen zijn hoe we dit meer in het profiel van onze functie kunnen verwerken. Een eerste stap daarin is al gezet door de start van het EHON-docentopleider traject.
Dillema’s op dinsdag:
Trainer of adviseur?
Voor mij zijn dat 2 kanten van dezelfde medaille.
SOP 1-daagse of SOP 2-daagse?
De SOP 2-daagse, dat voldoet meer aan het netwerkprincipe, je hebt meer tijd om dieper met dingen bezig te zijn.
Biggs of Bloom?
Biggs!
Artikel lezen of een video bekijken?
Artikel lezen. Ik vind dat lezen je meer aanzet tot zelf nadenken.
Webinar of live bijeenkomst
Kan allebei.